Hlavní stránka > Napsali > 2012 > České firmy se sociálními sítěmi příliš pracovat neumějí

Napsali

23. 1. 2012 | ceskatelevize.cz, str. 00, Ekonomika

České firmy se sociálními sítěmi příliš pracovat neumějí

Facebook a možná ještě Twitter. Přibližně zde končí schopnosti českých firem využívat možnosti sociálních sítí při svém podnikání. Nepropracovanější strategii pro komunikaci se zákazníky pomocí nových médií mají mobilní operátoři a banky. Právě tyto společnosti také nejčastěji zaměstnávají specialisty na práci se sociálními sítěmi – social media experty.

Čeští podnikatelé sociální sítě zatím spíše testují. "Podnikatelé o sociálních sítích vědí a snaží se zde být aktivní, ale zároveň neví, jak by zde měli s lidmi komunikovat a co tam přesně dělat," zhodnotil znalost tuzemských firem nových trendů Eduard Piňos z firmy My.cz, kterou pro potřeby nových médií založila PR agentura Bison and Rose. "Velmi často zde firmy kupí chyby," dodal.

Nová média jsou podle něj stejný prostor sloužící k marketingu a komunikaci jako jakékoliv jiné platformy, jako třeba internetové stránky, reklama v tisku nebo billboardy na ulici. "Sociální sítě do toho zapadají," popsal Piňos s tím, že firmy v současné době nejsou schopny využít hlavní efekt sociálních sítí – zachytit nové zákazníky tam, kde na internetu dobrovolně tráví nejvíce času.

Facebook mezi podnikatel naprosto dominuje, ostatní sítě příliš nevyužívají nebo ani neznají. Postupně se začíná rozmáhat mikroblogovací síť Twitter. "Lidé, kteří tomu rozumí ví, že na této sítí se sdružují lidé, kteří mají na českém internetu velký vliv a ovlivňují to, co se bude psát jinde," tvrdí o Twitteru Piňos. Tato síť má přitom v ostatních zemích miliony uživatelů a je považována spíše za mainstream mezi novými médii. "U nás je to stále velmi specifická věc," vysvětlil.

Sociální sítě umí ovládat mobilní operátoři a banky

Sociální sítě v Česku využívají zejména velké firmy, zato menší internetoví podnikatelé a obchodníci Facebook či Twitter vyhledávají pouze jako zdroj ke zvýšení návštěvnosti svých stránek "Především mobilní operátoři jsou v této oblasti velmi aktivní," uvedl odborník na sociální sítě.

Právě tito velcí hráči si spolu s bankami najímají tzv. social media experty, tedy specialisty, kteří jsou ve firmě zaměstnáni pouze za účelem správy sociálních sítí. "U nás je toto zaměstnání stále nestandardní," poznamenal Eduard Piňos. V budoucnosti ovšem podle něj budou dovednosti komunikace se zákazníky přes sociální sítě pro firmy velmi ceněné.

Rozhovor s Eduardem Piňosem naleznete ZDE.